Skip Navigation or Skip to Content
EEN GROOT FEEST!

40 jaar De EMPEL!

De Empel viert veertigjarig bestaan: ‘Het is gewoon een hele leuke school’

Met een spectaculaire dansshow kwam er vrijdag 16 juni een einde aan de feestweek op de Empel. De Erpse basisschool viert dit jaar haar veertigjarig jubileum en daar werd vorige week uitgebreid bij stilgestaan. Tijdens de grande finale op het zonovergoten schoolplein kwamen alle leerlingen én leerkrachten aan de beurt tijdens een bijzonder optreden.

Het thema van de jubileumweek was ‘jaren 80’, want de school openden in 1982 voor het eerst haar deuren. De hele week hebben alle klassen verschillende workshops gevolgd passend bij het jaren 80-thema. Op vrijdag volgde een echte feestdag. Ouders, opa’s en oma’s kwamen ‘s middags naar school. De kinderen hadden hapjes gemaakt uit de jaren 80 en er was een heus jaren 80 museum. Bijzonder waren ook de kapsters die kapsels knipten passend bij het thema. Verder waren er voorstellingen van de workshops die eerder deze week plaatsvonden. De dag werd afgesloten met een dans waar alle kinderen aan meededen, bedacht door Kim van Hoof van Souplesse Sport & Dance. Uiteraard op muziek uit de jaren 80.

Juffrouw Thea Donkers heeft vrijdag heel even de tijd om terug te blikken op de afgelopen dagen. Een van de bekendste gezichten van de Erpse basisschool vertelt enthousiast over de feestweek: “We zijn maandag begonnen met het hijsen van de vlag en het presenteren van de nieuwe shirtjes voor de school. Vandaag (vrijdag) rondde we deze bijzondere week af met de grande finale: een gezamenlijke dansvoorstelling.” Tussendoor werden Lia van Uden en Lilian de Vet, allebei veertig jaar in dienst van De Empel, in het zonnetje gezet. Donkers vervolgt: “Samen met de leerlingen hebben we ze een koninklijke middag bezorgd. We hebben ze namelijk gekroond tot de twee koninginnen van de school, inclusief kroontje en mantel. Daarna hebben ze een high tea gekregen door groep 3/4 (de groep van Lia – red.). Alle groepen hebben in de klas voor de twee juffen nog een liedje of een dansje voorgedragen.”

De eerste directeur van De Empel Kees Bressers kwam afgelopen vrijdag ook een kijkje nemen. Hij sprak van een mooie dag voor de Erpse basisschool. De huidige directeur Leon van Boxtel sloot zich daarbij aan. Hij en het personeel van De Empel werden door de ouders van de leerlingen nog verrast met een bordje voor in de nieuwe school. “Wat een leuk cadeau. We zijn er erg blij mee. Heel attent”, sprak Van Boxtel de aanwezige ouders toe. Daarna veranderde het schoolplein al snel in een jaren 80 dansvloer. Alle klassen hadden een eigen dansje voorbereid op de klanken van onder andere ABBA, Michael Jackson, Doe Maar en Kinderen voor Kinderen. Ook het personeel deed een duit in het zakje. Het toegestroomde publiek bestaande uit ouders, opa’s, oma’s, broertjes en zusjes genoten zichtbaar van de verschillende optredens.

De middag werd afgesloten met een modeshow die voor de tweede keer die middag werd gehouden. Eerst in de klamme aula en daarna, omdat de kinderen het zo leuk vonden, ook nog een keertje op het versierde schoolplein. En toen was de jubileumweek voorbij. De kinderen gingen met rode snoetjes weer terug naar hun eigen klas. Donkers: “Maandag is de rust weergekeerd. Ik weet zeker dat we dan allemaal terugkijken op een super geslaagde feestweek.”

Donkers is zo’n zeventien jaar werkzaam op De Empel. ‘Juf Thea’ heeft het naar haar zin op de Erpse basisschool. Ze legt uit: “Het is met 180 leerlingen geen super grote school, maar dat is juist de kracht van De Empel. Het is een hele gezellige school. Iedereen kent elkaar en er is nagenoeg nooit ruzie”, verzekert Donkers. Het ons-kent-onsgevoel zie je terug in de gangen van de school. Ouders die vrijdag een rondleiding kregen van hun kinderen maken een praatje met elkaar en halen herinneringen op bij het zien van klassenfoto’s uit de jaren 80. ‘Hee deze ken ik en dit is familie’, klinkt het menigmaal. Donkers vervolgt: “De sfeer is gemoedelijk. Iedereen voelt zich hier thuis. Het is gewoon een fijne school om als leerling op te zitten, maar ook om als leerkracht op te werken.” De toekomst ziet Donkers rooskleurig voor zich. “We krijgen een nieuwe school en dat is ook echt nodig. Het is momenteel bloedheet en in de winter ijskoud.” Volgend jaar beginnen de voorbereidingen op een nieuwe school. “We kijken er allemaal erg naar uit”, zegt Donkers.

Nelleke Nabuurs (12) en Diede van den Broek (11) gaan dat niet meer meemaken. Volgend jaar gaan ze naar het Voorgezet Onderwijs in Veghel. “We hebben een mooie tijd gehad op De Empel. Het is een leuke school”, vertelt Nelleke. Diede vult aan: “Je kent bijna iedereen. Ik ken bijvoorbeeld super veel kleuters. Dat maakt het extra gezellig.”
Ze vinden het allebei leuk dat ze de jubileumweek nog hebben meegemaakt. “Het thema was leuk en we hebben ook echt iets geleerd over de jaren 80”, besluiten ze.

BRON: Stadskrant Veghel/Kliknieuws